De gezondheidszorg in Nederland kent een traditie van hoogwaardige zorg. Professionals hebben altijd een grote autonomie gekend in het geven van deze zorg en zijn enorm betrokken. Zij voelen zich verantwoordelijk voor hun patiënten en cliënten. De zorg staat onder druk vanwege soms hoge werkdruk en toenemende regelgeving. Dat kan spanning geven in samenwerking. Daarnaast kent de gezondheidszorg allerlei samenwerkingsverbanden zoals HOED’s en GOED’s, ketenzorgpartners, ziekenhuizen, maatschappen van zelfstandig werkende professionals en belangenorganisaties, die naast een gezamenlijk belang ook ieder een eigen belang nastreven. In dit spanningsveld zijn conflicten niet te vermijden. Bij onvoldoende communicatie ontstaan ziekteverzuim, ondoelmatigheid in de zorg, onvrede of zelfs beëindiging van samenwerkingsrelaties met mogelijk schadelijke gevolgen. Opvallend in de zorg is dat conflicten vaak niet als conflict worden (h)erkend en dat mag anders en het liefst in een eerder stadium.